امداد خودرو

علت ریپ زدن ماشین

علت ریپ زدن ماشین

اگر برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از روشن کردن خودرو یا در هنگام رانندگی، ماشین شما به مدت چند ثانیه تکان خورده یا اصطلاحا ریپ بزند. البته توجه داشته باشید که لرزش خودرو با ریپ زدن آن فرق کرده و دلایل متفاوتی دارند. در هر شرایطی ممکن است ریپ زدن خودرو اتفاق بیفتد. این ریپ زدن ها معمولا دلایل مشابهی دارند به جز چند مورد خاص. معمول ترین زمان های ریپ زدن، ریپ زدن در هنگام استارت زدن یا ریپ زدن زمان شتاب گرفتن ماشین است. اما چیزی که در همه این موارد مشترک است، وجود مشکلی میباشد که باید هرچه سریع تر رسیدگی شود. در این شرایط میتوانید با امداد خودرو تویوتا تماس بگیرید.

 

دلایل رایج ریپ زدن ماشین

اولین چیزی که باید برسی کنید بنزین است، در صورت تمام شدن بنزین، ماشین ریپ خواهد زد. اما اگر باک پر باشد، این معنی را میدهد که در محفظه موتور مشکل مهم تری وجود دارد که در صورت برسی نکردن به آسیب های بیشتر و هزینه های بالاتری برای تعمیر موتور نیاز دارید. با ما همراه باشید تا دلایل ریپ زدن ماشین را برسی کنیم.

مشکل در اگزوز

وظیفه اگزوز جمع کردن گازهای خروجی از سر سیلندر بوده تا مانند یک قیف، آن ها را به سمت خارج سرسیلندرها هدایت کند. در آن قسمت از طریق لوله جلویی گازها آزاد شده و به مبدل کاتالیزوری منتقل میشوند. عنصرهای مضر ایین گاز مثل مونوکسید هیدروژن و مونوکسید کربن در مبدل کاتالیزوری حذف شده و در نتیجه گازهای بی خطر تولید میشود. بعد این گازها به صدا خفه کن یا انبار اگزوز منتقل شده تا صدای خروج آنها کاهش پیدا کند و در نهایت از اگزوز بیرون برود. خدمات تعمیر هیوندای به صورت تخصصی در تعمیرگاه ۲۴۷ ارائه میشود.

پیشنهاد مطالعه :  تعمیر موتور هیوندای

علت ریپ زدن ماشین

مشکل در سیستم سوخت

وظیفه تامین و ذخیره سوخت خودرو برای کار کردن موتور به عهده سیستم سوخت است. اول سوخت با هوا مخلوط شده و سپس به ذرات ریز اتمی تبدیل میشود و در نهایت تبخیر آن رخ میدهد. در سیستم ورودی موتور این فرایند اتفاق افتاده و بعد در سلیندر موتور این مخلوط فشرده و مشتعل شده تا انرژی حرکتی که پیستون ها نیاز دارند را تامین کند. برای برطرف کردن این مشکل به تعمیرگاه مجاز هیوندای مراجعه کنید.

دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط متفاوت

در ادامه مشکلاتی که در دو سیستم بالا اتفاق می افتد و باعث میشود که ماشین ریپ بزند را برسی میکنیم.

چندراهه یا منیفولد اگزوز نشتی داشته باشد

در این قسمت گازهای خروجی جمع میشوند و در صورت نشتی میتواند از دلایل ریپ زدن خودرو شما باشد. شما در این حالت شاهد افزایش صدای موتور هستید، همچنین عملکرد اگزوز ضعیف و چراغ چک روشن میشود. توجه داشته باشید که با منیفولد دارای نشتی یا ترکی خوردگی، رانندگی بسیار کار خطرناکی است. به این دلیل که گازهای داغ نشت کرده باعث ذوب شدن اجزای پلاستیکی محل نشت میشوند. در مواردی دود اگزوز وارد کابین ماشین هم شده است. برای درست کردن این مشکل راهی جز مراجعه به تعمیرگاه ندارید. در آنجا اگر ممکن بود منیفولد تعمیر شده یا در نهایت تعویض میشود. البته تعمیر آن موقتی خواهد بود و پیشنهاد ما این است که برای تعمیر تویوتا،آن را تعویض کنید.

علت ریپ زدن ماشین

مبدل کاتالیزوری خراب

در صورتی که موتور ماشین شما در کنار بد کار کردن و ریپ زدن، در خودرو بوی تخم مرغ گندیده حس میکنید، مشکل از مبدل کاتالیزوری خودرو شما میباشد و معمولا چراغ چک هم در این شرایط روشن است. یک مبدل خراب توانایی سوزاندن هیدروکربن های اگزوز را نداشته و گوگرد تولیدی توسط موتور، از بین نمیرود. بوی تخم مرغ گندیده به همین علت است. در اوایل خرابی مبدل فقط شاهد ریپ زدن ماشین هستید، اما وقتی که به طور کامل مسدود شود، ماشین دیگر روشن نخواهد شد.

خراب شدن سنسورهای اکسیژن

اندازه گیری میزان رقیق بودن یا غلظت گازهایی که از محفظه احتراق خارج میشوند به عهده سنسورهای اکسیژن است. این اطلاعات توسط سیستم رایانه خودرو جهت تنظیم میزان سوختی که به موتور وارد میشود، استفاده میشود. در صورت کثیف بودن یا خراب بودن سنسورها، سوخت خیلی کم یا خیلی زیاد به موتور وارد شده و شاهد ریپ زدن خواهیم بود. شما باید به صورت مرتب سنسورهای اکسیژن را تعویض کنید. خدمات تعمیر لکسوس هم توسط ما ارائه میشود. اگر سنسورهای اکسیژن دلیل ریپ زدن خودرو شما باشد، احتمالا فقط با تمیز کردن آنها مشکل حل میشود، اما در صورت آسیب شدید، به تعویض آنها اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه :  تعمیر تخصصی گیربکس تویوتا

کثیف بودن انژکتورها

وظیفه اسپری کردن سوخت به داخل سیلندرها به عهده انژکتورهای سوخت میباشد. در ادامه این سوخت با هوا مخلوط و مشتعل خواهد شد. بعد از گذشت مدتی ممکن است که نازل های انژکتور سوخت مسدود شوند و ماشین ریپ بزند. در صورتی که مشکل خودرو شما از انژکتور باشد، ماشین جان نداشته و خوب شتاب نمیگیرد. در صورتی که سریع به آن رسیدگی کنید، با تمیز کردن انژکتورها میتوانید مشکل را برطرف کنید. اما اگر دیر شود، راهی جز تعویض آنها ندارید. اما برای تعمیر کیا هم روی ما حساب کنید.

علت ریپ زدن ماشین

شمع های کثیف یا معیوب

اشتعال سوخت در محفظه احتراق به خاطر شمع است. در صورت کثیف بودن یا درست کار نکردن به هر علتی، توانایی مشتعل کردن سوخت را از دست داده و ماشین دچار بد سوزی میشود یا به اصطلاح ریپ میزند. باید در تمیز کردن سرشاخه های شمع و مرتب کردن آنها هر چند وقت یکبار اقدام کنید. در صورتی که شمع ها هنوز سالم باشند، با تمیز کردن مشکلشان برطرف میشود، در غیر این صورت باید تعویض شوند.

 

کثیف بودن سنسور جریان هوا

وظیفه این سنسور اندازه گیری هوایی است که به سیستم انژکتوری سوخت وارد میشود. با انتقال این اطلاعات به رایانه اتوموبیل، رایانه تشخیص میدهد که چه مقدار سوختی باید به محفظه احتراق برود. در صورتی که این سنسورها کثیف باشند، اطلاعات اشتباه به رایانه ارسال شده و تنظیم شدن نسبت سوخت به مخلوط هوا، درست نبوده و مخلوط آنها به شکل خیلی غلیظ یا رقیق خواهد بود. در هر شرایطی میتوانید با امداد خودرو هیوندای تماس بگیرید.

سیستم خلا نشتی داشته باشد

یک مجموعه از شلنگ های خلا معمولا در خودرو وجود داشته که در اثر گذشت زمان دچار فرسودگی شده و ممکن است نشتی داشته باشند. همین نشتی باعث ریپ زدن یا بد کارکردن خودرو میشود که آن هم به علت خیلی رقیق یا غلیظ بودن مخلوط سوخت و هوا است.

علت ریپ زدن ماشین

علت ریپ زدن ماشین در هنگام روشن کردن

تا اینجای کار بیشتر به دلایلی پرداختیم که بیشتر باعث ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب و افزایش سرعت میشوند، توجه داشته باشید میتواند یک یا چند مورد از آنها باعث ریپ زدن شود. اما در ادامه به برسی دلایلی میپردازیم که بعد از استارت زدن و روشن کردن ماشین دچار ریپ زدن میشود. پس با ما همراه باشید تا برسی کنیم چرا ماشین هنگام روشن شدن ریپ میزند؟ تماس با امداد خودرو کیا میتواند مشکل شما را حل کند.

پیشنهاد مطالعه :  مراقبت از شیشه جلو خودرو

درپوش دلکو دارای رطوبت باشد

اگر به روشن کردن ماشین فقط در آب و هوای بارانی اقدام کنید و شاهد ریپ زدن ماشین باشید، رطوبت در درپوش دلکو آن وجود داشته و باعث ایجاد اختلال در سیستم احتراق خودرو میشود. به درپوش دلکو زمان بدهید تا خشک شود یا این که آن را با پارچه خشک کنید. با پارک کردن ماشین در روزهای بارانی در جای سرپوشیده، از بروز این مشکل جلوگیری میکنید.

تسم تایم خراب

برای برسی تسمه تایم، کاپوت را بالا بزنید. تسمه تایم قسمت خیلی مهم خودرو شما به حساب می آید که اگر مشکلی داشته باشد، خودرو روشن نشده یا ریپ خواهد زد. بعد از برسی در صورتی که آسیب دیده باشد، آن را تعویض کنید. برای تعمیر سانتافه هم میتوانید سراغ ما بیایید.

علت ریپ زدن ماشین

معیوب بودن کویل

در صورت مشکل دار بودن کویل که جریان کافی را برای شمع مهیا نکند، خودرو شما در هنگام استارت خوردن به همین دلیل ریپ خواهد زد.

فیلتر کهنه و سوخته

در صورتی که به تعویض فیلترهای سوخت به صورت مرتب اقدام نکنید، کارایی خود را از دست میدهند. وظیفه فیلترها جلوگیری از ورود زنگ زدگی و ذرات گرد و غبار به سیستم سوخت است. پس اگر مشکلی داشته باشند، پمپ سوخت را خراب کرده و در نهایت به انژکتورهای سوخت آسیب میزنند و خودرو شما بعد از استارت زدن ریپ خواهد خورد. در هرشرایطی میتوانید خدمات تعمیر جعبه فرمان هیوندای را از ما بخواهید.

 

حرف آخر

در این مطلب رایج ترین دلایل ریپ زدن خودرو برسی شد تا صاحبان خودرو در این شرایط بتوانند مشکل را به خوبی تشخیص داده و در صورت امکان آن را برطرف کنند. ولی وقتی که چراغ چک روشن شده و مشکل به نوعی پیچیده باشد، توصیه میکنم به تعمیرگاه مراجعه کنید تا هزینه ها بیشتر نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *