امداد خودرو

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

در قسمت موتور خودروهای انژکتوری، سنسور دریچه گاز یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده آن میباشد. سنسور دریچه گاز یا همان Throttle Position Sensor، عملیات گاز خوردن خودرو را در کنار استپر موتور انجام میدهد. همچنین ارتباط مستقیم این سنسور با کم و زیاد بودن باعث میشود که در صورت خرابی آن، خودرو بی دلیل گاز خورده و مصرف سوخت زیاد شود. امروزه میتوان گفت که برخی از مدل های داخلی و همه خودرو هایی وارداتی دارای مدل دریچه گاز برقی هستند. سنسور مربوطه در این مدل ها در داخل خود محفظه ای که دریچه در آن قرار گرفته تعبیه شده است. در بعضی از خودروهای داخلی مثل ۲۰۶، سمند، رانا یا دنا از مدل دریچه گاز برقی استفاده میشود. اما معمولا از دریچه گاز معمولی در همه خودروهایی که شرکت سایپا تولید میکند استفاده شده است که نصب سنسور دریچه گاز آنها روی خود دریچه گاز صورت گرفته است. در ادامه به برسی عوامل و علائم خرابی سنسور دریچه گاز، نحوه عیب یابی، طریقه عملکرد و… میپردازیم. در صورت نیاز به خدمات امداد خودرو هیوندای با ما تماس بگیرید.

 

سنسور موقعیت دریچه گاز

این سنسور یک مقاومت متغییر میباشد. این سنسور نزدیک استپر موتور و روی دریچه گاز قرار داشته و به وسیله یک میله به پولکی موجود درون دریچه گاز وصل میشود. وقتی پولکی باز و بسته میشود سنسور، اطلاعات را به شکل ولتاژ به سمت کامپیوتر میفرستد. اطلاعاتی که کامپیوتر دریافت میکنند باعث میشود که میزان هوا و سوخت را تنظیم کرده تا عملیات پاشش و احتراق سوخت در موتور به خوبی صورت گیرد. اگر در قسمت هایی که بر عملکرد سنسور تاثیر گذار هستند، هیچ مشکلی وجود نداشته باشد با میزان مصرف استاندارد در خودرو مواجه میشویم. اگر عملکرد سنسور درست باشد، خودرو در دور آرام بدون مشکل حرکت کرده و خبری از کپ کردن نیست.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

عملکرد سنسور دریچه گاز

قبل از این که به توضیح عملکرد این سنسور بپردازیم بهتر است اجزای اصلی آن را بشناسید. سه پین مختلف در سنسور دریچه گاز وجود دارد. پین یک که مثبت پنج ولت است، پین دو که سیگنال و پین سه اتصال منفی میباشد.

هنگام که راننده سوئیچ را باز میکند، اطلاعاتی از پین مثبت پنج ولت یا همان پین یک و پین اتصال منفی برای سنسور ارسال میشود. زمانی که خودرو روشن بوده و پدال گاز فشار داده میشود، مقاومت متغییر باعث تبدیل میزان باز شدن دریچه گاز توسط پولکی به ولتاژ میشود. پین دو این ولتاژ را به کامپیوتر خودرو ارسال میکند. برای تعمیر کیا هم میتوانید روی ما حساب کنید.

پیشنهاد مطالعه :  انواع صدای ماشین

همانطور که اشاره شد، سنسور دریچه گاز با مصرف سوخت در ارتباط است. زمانی که پدال گاز را فشار میدهید باعث تغییر وضعیت باز و بسته بودن ولتاژ و زاویه سنسور میشوید. در این وضعیت کامپیوتر به اندازه گیری هوایی که به منیفولد وارد میشود با سنسور مپ پرداخته و باعث تنظیم میزان پاشش بنزین میشود.

از چهار مدل مختلف در خودروهای پراید استفاده میشود. اما در خودروهایی مثل ۴۰۵، سمند و پارس از سیستم مدل ساژم و مدل شاخک دار به کار میرود. در این مدل سنسور خرابی کمتری را نسبت به سایر مدل ها شاهد هستیم.

نصب دریچه سنسور گاز بر اساس نوع کامپیوتر خودرو صورت میگیرد. باید مدل مخصوص به همان خودرو را در هر مدل کامپیوتر استفاده کرد و نصب مدل های دیگر بر روی خودرو جواب نمیدهد و باعث مشکلات متعددی مثل ریپ زدن خودرو میشود.

 

عوامل خرابی سنسور دریچه گاز

عوامل بسیاری در خرابی سنسور دریچه گاز تاثیر گذارند. در ادامه به مهمترین عواملی که موجب به وجود آمدن خرابی در این سنسور میشود را مورد برسی قرار میدهیم. تعمیر موتور هیوندای هم به صورت تخصصی در تعمیرگاه ۲۴۷ انجام میشود.

آب خوردن به سنسور یکی از دلایل خرابی سنسور دریچه گاز است. اگر خودرو خود را به کارواش برای شستشو میبرید، توجه داشته باشید که سوکت تمام سنسور ها مخصوصا سنسور دریچه گاز به وسیله باد خشک شود. دستگاه مربوط به این کار معمولا در کارواش های جدید یافت میشود.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

آوردن فشار زیاد و زیاد گاز دادن به خودرو از دیگر عوامل تاثیر گذار در خرابی این سنسور است. توصیه میکنیم که دور موتور خودرو را تا هنگامی که سوپاپ ورودی موتور به علت فشار بیش از اندازه و ناگهانی بسته شده و برای لحظاتی ورود سوخت یا هوا به داخل پیستون متوقف میشود، بالا نبرید تا به سنسور دریچه گاز آسیبی نرسد. با در نظر گرفتن پایین بودن اجناسی که در بازار وجود دارد، توصیه میکنیم به ماشین فشار زیادی وارد نکنید تا قطعات فابریک آن خراب نشوند.

از دیگر عوامل خرابی سنسور دریچه گاز، کثیف بودن و کثیف ماندن طولانی مدت محفظه دریچه گاز میباشد. در صورت کثیف بودن محفظه داخل دریچه گاز به مدت طولانی و جرم گرفتن آن سبب باز ماندن پولکی میشود. با باز بودن پولکی سنسور دریچه گاز هم باز میشود و به اندازه یک تا دو درجه تغییر زاویه میدهد، این زاویه داشتن به مدت طولانی باعث خرابی مقاومت متغییر میشود. اگر این اتفاق بیفتد، حتی اگر محفظه داخل دریچه گاز را تمیز کنید و بشورید، سنسور به حالت اولیه برنمیگردد و باید آن را عوض کنید. یکی دیگر از خدمات تخصصی تعمیرگاه ۲۴۷، تعمیر موتور تویوتا میباشد.

پیشنهاد مطالعه :  اعلائم خرابی شمع و وایر خودرو هیوندای + نکات مهم

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

دور موتور بالا بماند

اگر سنسور دریچه گاز شما خراب باشد، شایع ترین عیبی که به وجود می آید گاز خوردن خودرو در زمان خلاص بودن است. البته در این موقعیت به اشتباه تعویض استپر موتور در بین مردن رایج شده است. در حالی که این مشکل میتواند به خاطر خراب بودن سنسور دریچه گاز هم باشد.

در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰، خودرو کپ میکند

اگر در هنگام گاز دادن خودرو دیدید که دور موتور بین دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میماند و خودرو خفه کرده و به درستی گاز نمیخورد، این حالت به معنای خراب شدن سنسور دریچه گاز میباشد.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

دیر گاز خوردن خودرو

در صورتی که ولتاژ سنسور دریچه گاز کمتر از حد استاندارد باشد، خودرو دیر گاز خواهد خورد، دلیل این موضوع این است که برای رسیدن ولتاژ به حد استاندارد چند ثانیه زمان لازم است تا خودرو شما وضعیت مناسب برای گاز خوردن را پیدا کند. برای تعمیر جعبه فرمان هیوندای میتوانید روی ما حساب کنید.

گاز خودرو دیر پایین بیاید

اگر بعد از این که پدال گاز خودرو را رها کردید، تاخیری در برگشتن درجه دور موتور به حالت عادی مشاهده شد، سنسور دریچه گاز مشکل دارد، یعنی سنسور حالت فنری بودن خود را از دست داده و به چند ثانیه زمان برای برگشتن به حالت اول نیاز دارد.

افزایش مصرف سوخت

هم زمان با تاخیری که در برگشت دور موتور به حالت عادی و گاز خوردن خودرو وجود دارد. باز بودن دریچه گاز توسط کامپیوتر تشخیص داده شده و در این وضعیت ورودی دریچه گاز باز مانده و پاشش سوخت قطع نخواهد شد. این موضوع دلیلی برای افزایش مصرف سوخت است که بیشتر مردم از آن خبر ندارند.

در زمان سرد بودن، خودرو خاموش میشود

در صورتی که خودرو سرد باشد و شما گاز بدهید و ماشین خاموش شود، احتمالش خیلی زیاد است که سنسور دریچه گاز خراب شده باشد.

 

عیب یابی سنسور دریچه گاز

سوکت سنسور را قبل از انجام هر کاری جدا کنید. پین های سوکت را به وسیله یک لامپ تست برسی کنید. بین پین های سوکت باید برق ۵ ولت، اتصال منفی و سیگنال است. پس لامپ تست سالم بودن یا قطع بودن پین های سیگنال را نشان نمیدهد. با استفاده از دیاگ و مقدار پارامترهای آن، میتوانید قطع و وصل بودن این پین را تشخیص دهید. تعمیر جعبه فرمان تویوتا هم در تعمیرگاه ۲۴۷ انجام میشود.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

برای این که با دیاگ سنسور دریچه گاز را عیب یابی کنید، اول به قسمت خواندن کد خطا وارد شوید. با در نظر گرفتن دائم یا موقت بودن کد خطا، میتوانید کد خطا را پاک کنید. در صورتی که خطا موقت باشد به راحتی پاک میشود. ولی اگر خطا دائم بود در پاک کردن آن به مشکل میخورید. در برخی موارد در کامپیوتر خطای سنسور ثبت نمی شود و کد خطا نشان داده نمیشود. در این شرایط باید پارامترهای دستگاه را به دنبال پیدا کردن عیب سنسور دریچه گاز بگردید.

پیشنهاد مطالعه :  تعمیر موتور تویوتا

 

نحوه عیب یابی صحیح دریچه گاز

اول به برسی وضعیت دریچه گاز بپردازید. اگر وضعیت آن بسته بود مشکلی نیست ولی اگر باز بود، یعنی خراب است.

مرحله بعد باید به برسی زاویه دریچه گاز بپردازید. همه خودروهای دارای سنسور دریچه گاز، باید زاویه ای صفر درجه داشته باشند. در صورتی که این زاویه از صفر بیشتر بود، سالم بودن سیم گاز را چک کنید. اگر سیم گاز هم سالم بود و باز هم زاویه از صفر درجه بیشتر بود، به معنی خراب بودن سنسور است و باید به تعویض آن اقدام کنید. در صورت نیاز به امداد خودرو لکسوس با ما تماس بگیرید.

در مرحله آخر باید میزان ولتاژ دریچه گاز را برسی کنید. ولتاژ استاندارد دریچه گاز، باید بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ باشد. در صورتی که کمتر از ۴۰۰ بود، خودرو دیر گاز میخورد. در صورتی که این عدد بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ باشد، سنسور خودرو شما به احتمالا خیلی زیادی خراب است. اگر ولتاژ ۴۹۰۰ بود، یعنی یکی از سیم هایی که به سوکت متصل است قطع شده ولی اگر سیم ها هم وصل بود، سنسور شما نیاز به تعویض دارد.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

حرف آخر

یکی از قطعات بسیار کاربردی اما مصرفی در خودرو، سنسور دریچه گاز است. تعمیر این سنسور ممکن نیست و اگر خراب شد باید آن را تعویض کنید. اگر این سنسور خراب باشد، علائم متفاوتی بروز پیدا میکند که در هنگام عیب یابی باید به این نکات توجه کرد. از شستشو دادن موتور خودرو پرهیز کنید، در صورتی که نیاز بود حتما این کار را انجام دهید، آن را به یک متخصص بسپارید. اگر شستشوی اصولی موتور را جدی نگیرید، باعث خرابی راحت و از کار افتادن سنسور ها میشوید. در این مطلب سعی کردیم شما را با سنسور دریچه گاز آشنا کنیم. حواستان باشد که این سنسور از مهم ترین قطعات خودرو به شمار رفته و در صورت خراب شدن خودرو از کار می افتد و حتی به قطعات دیگر مثل موتور هم میتواند آسیب وارد کند و هزینه های سنگینی به دارندگان خودرو تحمیل کند. پس توصیه میکنیم که به نکات این مطلب توجه داشته باشید تا اطلاعاتی از این قطعه داشته باشید و نشانه های خرابی آن را بشناسید تا در آینده اگر با این مشکل رو به رو شدید. با اطلاعات کافی آن را عیب یابی کرده و برای پیشگیری از دوباره اتفاق افتادن این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید. برای تعمیر لکسوس هم میتوانید روی ما حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *