امداد خودرو

سوزن انژکتور و علائم خرابی آن

سوزن انژکتور و علائم خرابی آن

سوخت رسانی به موتور خودرو یکی از مهمترین کار ها برای به حرکت درآوردن خودرو است، جالب است بدانید خودرو های قدیمی تر از وسیله ای به نام کاربراتور به جای انژکتوری استفاده می کردند ، اما کاربراتور دقت و راندمان بالایی نداشت در حالی که انژکتوری سیستمی است که از دقت بالایی برخوردار است و همچنین مصرف سوخت و خروج آلودگی در خودرو های مجهز به سوزن انژکتور کمتر است.

سوزن انژکتور قطعه ای الکترونیکی و مکانیکی است که در سیلندر خودرو قرار دارد و یکی از وظایف سوزن انژکتور این است که سوخت را به صورت کاملاً پودری به محفظه احتراق بپاشد ، جالب است بدانید زمانی که سوزن انژکتور سوخت را به صورت پودری به محفظه احتراق می پاشند این پاشش در زمان مکش بر روی سوپاپ های هوا انجام میشود که بر اساس زمانبندی صورت می پذیرد. انژکتور دارای سیستمی به اسم افشانک است که وجود هر نوع نقص و ایرادی در آن باعث تغییر بر روی کارکرد موتور خودرو می شود. این سوزن به دلیل اهمیت فراوان و نحوه ی کارکرد آن ، در هنگام نقص یا خرابی بهتر است هر چه زودتر تعویض و رفع ایراد گردد و حتما در زمان تعیین شده مورد سرویس قرار گیرد. برای دریافت بهترین خدمات به تعمیرگاه مجاز هیوندای مراجعه کنید.

 

سوزن انژکتور

اولین اصل در به حرکت درآوردن خودروها با موتور احتراق داخلی سوخت رسانی به موتور خودرو است ، سوخت محرک خودرو که همان بنزین است هنگامی که به سمت موتور خودرو هدایت می شود ، در این هنگام علاوه بر مخلوط شدن با هوا ،به محفظه سیلندر نیز وارد شده تا با جرقه زدن شمع ، احتراق صورت گیرد.

یکی از مزیت های سوزن انژکتور این است که سوخت با گذر از سوزن انژکتور به صورت پودر به درون محفظه احتراق خودرو پاشیده می شود ، که در این صورت کامل در محفظه پخش و از سوختن ناقص سوخت جلوگیری می کند ، از آنجایی که سوزن انژکتور به ECU خودرو متصل است ، با در نظر گرفتن داده های ورودی از قسمت های مختلف خودرو ، فرمان را به سوزن انژکتور ارسال و آن را کنترل می کند، کاهش یا افزایش پاشش سوخت توسط سوزن انژکتور به ترتیب باعث کاهش مصرف سوخت و نقص در خودرو و افزایش آن باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

پیشنهاد مطالعه :  باطری سازی بنز در شهر تهران | مجموعه تخصصی زوج مکانیک

سوزن انژکتور و علائم خرابی آن
انژکتور از اورینگ، فیلتر ورودی،بدنه انژکتور ،سولونوئید، سوزن انژکتور ، سوراخ خروجی و درپوش محافظ تشکیل شده است.
سوخت با فشار ثابت از قسمت بالایی وارد فیلتر ورودی سوزن انژکتور می‌شود ،فشار ورودی سوزن انژکتور، معادل فشار ریل سوخت است که مقدار آن نا متغیر و ثابت است. با فعال شدن میدان ایجاد شده سلونوئید، سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت داده شده و پاشش از طریق سوراخ انتهایی انجام می شود، جالب است بدانید قطعاتی مانند سنسور دور موتور، سنسور فشار، سنسور دمای آب،سنسور اکسیژن و… با انژکتور ها در ارتباط هستند در میزان و زمان پاشش سوخت توسط سوزن انژکتور ها دخالت دارند. توصیه میکنیم از خدمات تعمیرگاه مجاز تویوتا هم استفاده کنید.

 

وظیفه سوزن انژکتور

یکی از وظایف سوزن انژکتور این است که سوخت را به صورت پودر به داخل محفظه احتراق پاشش کند ،هر چقدر که ذرات بنزین توسط سوزن انژکتور ریز تر باشه شود ترکیب آنها با هوا بهتر خواهد بود و احتراق به صورت کامل صورت می پذیرد، در صورت کارکرد نامناسب این قطعه یعنی سوزن انژکتور اگر سوخت را اندک بپاشد یا به صورت کامل گیر کند، قدرت خودرو کاهش پیدا کرده یا کلا روشن نمی شود اما اگر قطعه معیوب باشد چراغ چک روشن میشود، اما بهتر است هر ۲۰ هزار کیلومتر سوزنها سرویس شوند.
در خودروهای امروزی که با سوزن انژکتور کار میکنند، هر سیلندر یک سوزن انژکتور مختص خود دارد ،که هر کدام از این سوزن انژکتور ها مسئولیت پاشش سوخت به سیلندر خود را بر عهده دارند،در صورتی که سوزن انژکتور دچار نقص شود عمل احتراق سوخت با مشکل مواجه شده و در نتیجه عملکرد خودرو و حرکت آن را دچار اختلال می کند.

 

علائم خرابی سوزن انژکتور

از آنجایی که سوزن انژکتور قطعه مصرفی است و طبیعتا بعد از مدتی به دلایل مختلف از جمله میزان کارکرد خودرو ،کیفیت سوخت و همچنین نحوه رانندگی ممکن است دچار مشکلاتی شود ، که یکی از شایع ترین و مهمترین مشکلاتی که معمولاً برای سوزن انژکتور اتفاق می افتد گرفتگی آن بر اثر ذرات موجود در سوخت است . گاهی اوقات ممکن است استفاده از سوخت های بی‌کیفیت یا وجود رسوبات در باک در مسیر سوزن انژکتور قرار گرفته و عملکرد پاشش سوخت را با مشکل مواجه کند. تعمیر موتور هیوندای به صورت تخصصی در تعمیرگاه ۲۴۷ انجام میشود.
در صورتی که احساس می کنید سوزن انژکتور شما با مشکل مواجه شده است می توانید آن را چک کنید در صورتی که آسیب زیادی به سوزن انژکتور وارد نشده باشد با شستشوی انژکتور مشکل حل خواهد شد، این شست و شو اصولاً توسط مایع خاصی که برای شستشوی سوزن انژکتور تولید شده است صورت می گیرد و به وسیله دستگاه خاصی توسط متخصصین این حوزه انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه :  دلیل یاتاقان زدن موتور خودرو های هیوندای

سوزن انژکتور و علائم خرابی آن

خرابی سوزن انژکتور به عنوان قطعه مهمی از انژکتور می تواند باعث عواملی همچون لرزش ضربه و صدا در خودرو شود ، این لرزش و صدا به خاطر عملکرد نامناسب فرآیند احتراق در موتور خودرو است ،همچنین ممکن است در هنگام فشردن پدال گاز خودرو عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد.

همچنین کاهش قدرت موتور در هنگام افزایش فشار پدال گاز می تواند از علائم خرابی سوزن انژکتور خودرو باشد، در برخی از موارد وجود چنین نقصی در خودرو منجر به لرزش و خاموش شدن موتور خودرو در هنگام کار کردن خودرو یا حتی دور موتورهای پایین میشود.
وجود هرگونه نقص در انژکتور یا سوزن که قطعه ی مهمی از آن است رابطه مستقیمی با میزان مصرف سوخت و همچنین میزان آلایندگی خودرو دارد. برای تعمیر موتور تویوتا روی ما حساب کنید.

 

انواع انژکتور خودرو

• سیستم انژکتور یک نقطه ای
• سیستم انژکتور چند نقطه ای
• الکترونیکی
• مکانیکی
• الکترومانیکی

 

علائم کلی خرابی انژکتور

• کاهش شتاب خودرو
• افزایش مصرف سوخت
• استارت نخوردن یا بد استارت خوردن خودرو توقف و ایست ناگهانی خودرو
• افزایش میزان آلایندگی خودرو
• کاهش قدرت موتور
• بروز صداهای غیر طبیعی از خودرو
• اختلال در عملکرد کاتالیست و کاهش عمر آن
• اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن
• تاخیر موتور هنگام دور گرفتن

سوزن انژکتور و علائم خرابی آن

نشانه های گرفتگی سوزن انژکتور

• افزایش مصرف سوخت
• احتراق به صورت کامل صورت نمی گیرد و ناقص است
• ریپ زدن خودرو
• کاهش راندمان موتور خودرو

 

زمان تعویض انژکتور خودرو

تمیز کردن انژکتور خودرو در سرویس های دوره ای خودرو صورت می گیرد اما کافی نیست و لازم است بعد از مشاهده علائم و نشانه های گرفتگی انژکتور حتماً نسبت به تمیز و تعمیر کردن آن اقدام کنید . یکی دیگر از خدمات تخصصی ما تعمیر جعبه فرمان هیوندای است.
بهترین راه برای این کار مراجعه به افراد متخصص در این حوزه است چرا که شستشوی نامناسب غیر اصولی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و اختلالات بیشتری در سوزن انژکتور شود، اگر با شستشوی انژکتور مشکل حل نشد لازم است که هر چه سریعتر برای جلوگیری از خسارت های بیشتر، انژکتور تعویض گردد که تعویض آن هم به تشخیص تعمیرکار است.
هنگامی که یکی از انژکتور ها خراب شده باشد ناگزیر باید تمام انژکتور ها را تعویض کرد چرا که این قطعات با یکدیگر هماهنگ اند و به صورت هماهنگ نیز با هم کار می کنند و تعویض یکی از آنها ممکن است این هماهنگ بودن را دچار اختلال کند.

پیشنهاد مطالعه :  اعلائم خرابی شمع و وایر خودرو هیوندای + نکات مهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *