امداد خودرو

داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

داغ شدن موتور خودرو

عملکرد صحیح موتور خودرو باعث عملکرد صحیح کل قطعات خودرو میشود واز آن به عنوان قلب خودرو یاد می شود،حرارت بیش از اندازه موتور خودرو نشان از مشکلی در سیستم خنک کننده خودرو است و همانطور که هر سیستمی نیاز به مراقبت دارد موتور خودرو نیز نیازمند مراقبت و بررسی های مکرر است.

یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو ، اتمام فصل سرما و شروع فصل های گرم سال است اما مشکلات متعددی وجود دارد که باعث حرارت بیش از اندازه موتور خودرو می شود که در ادامه به برخی از آنها را نام می بریم.

از علل گرم شدن بیش از اندازه موتور می توان به نشت سیستم خنک کننده، اختلال در فن رادیاتور، از کار افتادن پمپ  آب و شلنگ خنک کننده ،مشکلات مربوط به ترموستات، شل شدن تسمه پروانه،عدم وجود آب کافی در رادیاتور، اختلال پمپ ،عدم کفایت روغن کافی در کارتر و…  اشاره کرد. در صورت بروز این مشکل میتوانید از امداد خودرو هیوندای کمک بخواهید.

علائم حرارت بیش از اندازه موتور خودرو

 

حرارت غیر طبیعی کاپوت خودرو

شاید اولین نشانه که آن را مشاهده می کنید حرارت بیش از اندازه کاپوت خودرو باشد، این موضوع طبیعی است اما اگر کاپوت خودرو بعد از مسافت طولانی گرمای شدیدی داشته باشد باید توسط یک مکانیک حرفه ای بررسی شود.

اگر خودرو شما کار خود را به صورت درست انجام دهد باید بتوانید دست خود را ده ثانیه روی کاپوت نگه دارید بدون اینکه بسوزد.

دلایل داغ شدن موتور خودرو

روشن شدن چراغ هشدار دهنده

در هر خودرویی یک چراغ هشدار دهنده برای نشان دادن درجه حرارت بالای موتور تعبیه شده،توجه داشته باشید که چراغ های هشدار دهنده همیشه قابل اطمینان نیستند اما یک علامت و زنگ هشدار به حساب می آیند، بنابراین اگر سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور به درستی کار خود را انجام ندهد موتور خودرو به بیشترین میزان حرارت خود میرسد. امداد خودرو تویوتا در چنین مواردی میتواند به کمک شما بیاید.

پیشنهاد مطالعه :  زمان مناسب تعویض صفحه کلاچ

 

صداهای غیر طبیعی موتور خودرو

یکی از علل دیگری که شما متوجه داغ شدن بیش از حد موتور خودرو می شوید، شنیدن صداهای غیر طبیعی از موتور است که علت آن داغ شدن بیش از حد روغن موتور است.

 

سرریز شدن روغن از خودرو

اگر شما بر روی زمین و زیر ماشین متوجه مقداری روغن شدید ،ممکن است به این معنی باشد که روغن خنک کننده داغ شده در هر صورت احتمال اینکه موتور خودرو بیش از حد حرارت دیده باشد وجود دارد.

 

بوی سوختن

وقتی موتور خودرو بیش از حد حرارت ببینند واشرهای لاستیکی شروع به سوختن می کند و با انتشار بوی سوختن پلاستیک یا لاستیک از موتور منتشر می‌شود. تعمیرگاه ۲۴۷ به صورت تخصصی تعمیر جعبه فرمان هیوندای را انجام میدهد.

داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

خارج شدن بخار از کاپوت

یکی از عوامل رایج، خارج شدن بخار از کاپوت است که علت آن گرم شدن بیش از اندازه موتور خودرو است، بعد از مشاهده این علامت خودروی خود را خاموش کنید .

 

شنیدن صدای پرتاب شیء

هنگامی که سوپاپ های خودرو شما مسدود شده باشند روغن خنک کننده بیش از حد گرم میشود. همچنین هنگامی که روغن خنک کننده با یک عامل خنک کننده سرد برخورد کند و در تماس باشد یک صدای بلند از آن شنیده میشود.

 

علل داغ شدن موتور خودرو

خرابی ترموستات

ترموستات یکی از قطعات خودرو است و جزو قطعات ساده ، با عملکرد ساده است که محل قرارگیری آن بین رادیاتور و پیشرانه است. برای تعمیر سانتافه هم میتوانید به ما مراجعه کنید.

وظیفه ترموستات کنترل کردن دمای آب و همچنین هدایت آب به سمت پیشرانه است، اگر ترموستات خودروی شما معیوب باشد بسته می ماند و مانع رسیدن آب رادیاتور به حوالی موتور می شود.

 

داغ شدن موتور خودرو

اختلال در فن رادیاتور

فن رادیاتور با هدف انتقال هوا به رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور در داخل خودرو  تعبیه شده، امروز در تعدادی از خودروها فن رادیاتور به وسیله قطعات الکترونیکی کنترل می شود و تا هنگامی که آب رادیاتور به دمای مشخص برسد به کار خود ادامه میدهند .

پیشنهاد مطالعه :  تعمیر سوناتا

اگر فن رادیاتور صدمه ببیند یا پره های آن دچار شکستگی شوند جریان هوایی که قبلاً به صورت متعادل وارد رادیاتور میشد به درستی وارد رادیاتور نمی شود و در نتیجه دمای مایع خنک کننده کاهش نمی یابد و به همین علت است که باعث حرارت بیش از اندازه موتور خودرو می شود. با خراب شدن موتور باید از خدمات تعمیر کیا استفاده کنید.

 

کم بودن میزان روغن موتور خودرو

از وظایف روغن موتور می توان به روان کنندگی، روغن کاری و همچنین خنک کردن قطعات داخل موتور اشاره کرد ،بنابراین یکی از دلایل رایج مربوط به حرارت بیش از اندازه موتور کم بودن میزان روغن در موتور است.

باید توجه داشت که حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد گرمای استفاده نشده در موتور از طریق روغن خارج میشود و همچنین قطعات متعدد خودرو را چرب میکند تا با توجه به تحرک ،اصطکاک را کاهش دهد ،از دیگر کارهای روغن موتور این است که افزایش دما را کاهش میدهد.

علل دیگر نیز برای پایین بودن سطح روغن وجود دارد که برخی از آنها را نام می بریم:

  • ایجاد نشت و سرریز شدن روغن از موتور خودرو
  • اختلال در واشر ها باعث ایجاد نشت روغن به درون موتور خودرو میشود.
  • فرسوده شدن رینگ های پیستون در خودرو باعث نشت روغن میشود. تعمیر سانتافه به صورت تخصصی در تعمیرگاه ۲۴۷.
  • دقت کنید که هر چقدر عمر بیشتری از موتور خودرو شما گذشته باشد به همان میزان روغن بیشتری نیز مصرف می کند.

داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

خرابی واتر پمپ

واترپمپ یا همان پمپ آب یکی از قطعات حیاطی سیستم تهویه خودرو به حساب می آید که موجب افزایش دمای خودرو می شود، واترپمپ در خودرو وظیفه گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور و همچنین حرکت آب به سمت رادیاتور را بر عهده دارد ، اگر پمپ آب دچار اختلال شده باشد ممکن است آب خنک کننده موتور به بیرون نشت کند که در این صورت صدای غیر طبیعی از موتور میشنوید و همچنین باعث خارج شدن بخار آب از رادیاتور میشود .

پیشنهاد مطالعه :  صافکاری PDR چیست؟

پمپ های آب در خودرو به گونه ای طراحی شده اند که عمر زیادی داشته باشند اما به این معنی نیست که این پمپ ها هیچگاه خراب نمی شود و ممکن است بعد از طی کردن مسافتی نیاز داشته باشید که آن را تعویض کنید.

اکثر خرابی های پمپ به وسیله نشت آب ایجاد می شود که با تعویض واشر های عایق کننده می توانید این ایراد را برطرف کنید اما در برخی از موارد تعویض پمپ آب به صورت کامل، ضروری است. تعمیر تویوتا با قطعات اصل در تعمیرگاه ۲۴۷ انجام میشود.

 

هنگام داغ شدن موتور چه کارهایی باید انجام داد:

  • کولر ماشین خود را خاموش کنیم
  • بخاری ماشین خود را روشن کنید تا مقدار از گرمای موتور وارد اتاق شود حتی اگر در فصول گرم سال مانند تابستان این مشکل پیش آمد باز هم این کار را انجام دهید ،این کار به خنک تر شدن موتور کمک می کند.
  • خودرو را در حالت خلاص بگذارید و آن را در کنار جاده متوقف کنید ، پدال گاز را فشار دهید تا فن و واتر پمپ بیشتر کار کنند و  موتور سریعتر خنک شود.
  • درب کاپوت را باز کنید تا قطعات موتور با هوای باز تبادل داشته باشند و سریعتر به دمای متعادل برسد.

رفع داغ شدن موتور خودرو

جلوگیری از داغ شدن موتورِ ماشین

  • ماشین خود را در سایه پارک کنید
  • اگر سایه ای پیدا نمی‌کنید از سایه بان استفاده کنید
  • پنجره های خودرو خود را دودی کنید
  • سعی کنید همیشه مقداری از شیشه ها را پایین نگه دارید.
  • دریچه هایی که درکف خودرو تعبیه شدند را باز کنید.
  • آمپر آب ماشین را به صورت مکرر چک کنید.
  • بخاری ماشین را روشن کنید تا باعث خنک شدن موتور شود. پیشنهاد میکنیم برای تعمیر هیوندای به ما سری بزنید.
  • سعی کنید از خنک کننده موتور برای سرد شدن آن استفاده کنید.
  • توجه کنید خنک کننده موتور را در موتور داغ نریزید اجازه دهید که موتور خنک شود و بعد خنک کننده را به آن اضافه کنید.

موارد ذکر شده در این مقاله بسیار حائز اهمیت هستند ، بهتر است در ماه های گرم سال بیشتر مراقب موتور خودروی خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *